Usein kysyttyä - Löytyisikö etsimäsi täältä?

Millä tavoilla kohti kestävämpää kuluttamista?

S-ryhmän uuden vastuullisuusohjelman yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on edetä kohti kestävän kuluttamisen arkea. Tullakseen valituksi oma merkki -tuotteiden valmistajan on täytettävä kaikki tuoteturvallisuus-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden vaatimuksemme. Varmistamme toimittajiemme sitoutumisen raaka-aineiden ja tuotantoketjun läpinäkyvyys- sekä sertifiointivaatimuksiin.

Kotimaista-tuotemerkillä valikoimissamme on eri tuotantotapojen kananmunia: vapaan kanan, luomu ja virikehäkkimunia. Jälkimmäisiä on myös Xtra-merkillä. Luovumme virikehäkkimunien myynnistä vaiheittain. Ensin myynnistä poistuvat Kotimaista-virikehäkkimunat vuoden 2023 loppuun mennessä ja muut virikehäkkimunat asteittain vuoden 2026 loppuun mennessä. Lue lisää täältä.

Useissa oma merkki -tuotteissamme on jo luovuttu häkkikananmunien käytöstä raaka-aineena.

Tulevaisuudessa näitä tuotteita tulee olemaan entistä enemmän ja munien tuotantotapa tullaan merkitsemään tuotepakkaukseen. Lue lisää täältä.

UTZ on maailman suurin kestävän kahvin-, teen ja kaakaontuotannon ohjelma ja sertifikaatti. Sen tavoitteena on luoda parempia mahdollisuuksia viljelijöille, heidän perheilleen ja koko maapallolle. UTZ tarkoittaa ”hyvää” Guatemalassa puhutulla mayakielellä. UTZ-viljelijöitä on koulutettu hyviin maanviljelykäytäntöihin, joiden avulla he tuottavat parempia satoja ja ansaitsevat enemmän.

S-ryhmä on panostanut kaakaon, teen ja kahvin vastuullisuuteen pitkäjänteisesti vuodesta 2016 alkaen, ja oma merkki -tuotteidemme sertifiointiasteet ovat kasvaneet nopeasti sen jälkeen. Omien merkkiemme kahvi, tee ja kaakaojauheet sekä suklaatuotteet ovat nyt 100 % vastuullisuussertifioituja. Lue lisää aiheesta täältä.

Tavoitteena on, että S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetään vain jäljitettävää, sertifioitua palmuöljyä vuoden 2021 loppuun mennessä. S-ryhmä on ollut vastuullista palmuöljytuotantoa edistävän Roundtable on Sustainable Palm Oil -yhdistyksen (RSPO) jäsen vuodesta 2011. RSPO:n kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein. Omien merkkien päivittäiskäyttötavaratuotteissa edistetään RSPO-sertifioidun palmuöljyn käyttöä. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme myös korvaamaan tuotteissa käytetyn palmuöljyn vaihtoehtoisilla raaka-aineilla.

S-ryhmä sitoutuu vastuullisen soijan käyttöön. Tavoitteen on, että oma merkki -tuotteissa raaka-aineena käytetty riskialkuperää oleva soija ja oma merkki -tuotteissa käytetyn eläinperäisen raaka-aineen (liha, kala, maito, kanamuna) tuotantoketjuissa käytetty riskialkuperää oleva rehusoija ovat sertifioituja vuoden 2021 loppuun mennessä. Vastuullisen soijan sertifikaatteja ovat Round table on Responsible Soy (RTRS) ja ProTerra. Sertifiointien tavoitteena on vähentää viljelyn ympäristövaikutuksia ja edistää alueen luonnon monimuotoisuutta sekä parantaa työntekijöiden työolosuhteita ja edistää tuottajien ja paikallisyhteisöjen vuoropuhelua. Lue lisää täältä.