Usein kysyttyä - Löytyisikö etsimäsi täältä?

Millä tavoilla kohti kestävämpää kuluttamista?

S-ryhmän vastuullisuusohjelman yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on edetä kohti kestävän kuluttamisen arkea. Tullakseen valituksi oma merkki -tuotteiden valmistajan on täytettävä kaikki tuoteturvallisuus-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden vaatimuksemme. Varmistamme toimittajiemme sitoutumisen raaka-aineiden ja tuotantoketjun läpinäkyvyys- sekä sertifiointivaatimuksiin.

Kotimaista-tuotemerkillä valikoimissamme on eri tuotantotapojen kananmunia: vapaan kanan, luomu ja virikehäkkimunia. Jälkimmäisiä on myös Xtra-merkillä. Luovumme virikehäkkimunien myynnistä vaiheittain. Ensin myynnistä poistuvat Kotimaista-virikehäkkimunat vuoden 2023 loppuun mennessä ja muut virikehäkkimunat asteittain vuoden 2026 loppuun mennessä. Lue lisää täältä.

Useissa oma merkki -tuotteissamme on jo luovuttu häkkikananmunien käytöstä raaka-aineena. Tulevaisuudessa näitä tuotteita tulee olemaan entistä enemmän ja munien tuotantotapa tullaan merkitsemään tuotepakkaukseen. Lue lisää täältä.

Rainforest Alliance on sertifiointimerkintä ja se löytyy usein kahvi- kaakao- ja teetuotteista. Jos kyseessä on tuote, jossa on useita raaka-aineita, logon yhteydessä lukee, mihin raaka-aineeseen sertifiointi liittyy. Rainforest Alliance edustaa kestävämpiä viljelymenetelmiä ja parempaa tulevaisuutta ihmisille ja ympäristölle.  S-ryhmä on panostanut kaakaon, teen ja kahvin vastuullisuuteen pitkäjänteisesti ja tällä hetkellä kaikki omien merkkiemme kahvi, tee ja kaakaojauheet sekä suklaatuotteet ovat 100 % vastuullisuussertifioituja. Lue lisää aiheesta täältä.

 

S-ryhmä on ollut vastuullista palmuöljytuotantoa edistävän Roundtable on Sustainable Palm Oil -yhdistyksen (RSPO) jäsen vuodesta 2011. RSPO:n kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme myös korvaamaan tuotteissa käytetyn palmuöljyn vaihtoehtoisilla raaka-aineilla. Vuonna 2022 omien merkkien elintarvikkeissa käytetystä palmuöljystä 100 % on vastuullisuussertifioitua (tasolla: segregated 94,3 %, mass balance 5,7 %  (RSPO)).​  ​

 

S-ryhmä on sitoutunut vastuullisen soijan käyttöön. Tavoitteenamme on, että oma merkki -tuotteissa raaka-aineena käytetty riskialkuperää oleva soija ja oma merkki -tuotteissa käytetyn eläinperäisen raaka-aineen (liha, kala, maito, kananmuna) tuotantoketjuissa käytetty riskialkuperää oleva rehusoija ovat sertifioituja. Vuonna 2022 omissa merkeissä käyttämästämme riskialkuperää olevasta soijasta (sis. tuotteissa raaka-aineena käytetyn soijan sekä rehusoijan) 92 % oli sertifioitua. Vastuullisen soijan sertifikaatteja ovat Round Table on Responsible Soy (RTRS) ja ProTerra. Sertifiointien tavoitteena on vähentää viljelyn ympäristövaikutuksia ja edistää alueen luonnon monimuotoisuutta sekä parantaa työntekijöiden työolosuhteita ja edistää tuottajien ja paikallisyhteisöjen vuoropuhelua. Lue lisää täältä.